deMuziekBrouwer
Paul Brouwer

EEN DAG AAN DE TOP VAN DE HITPARADE

                              


HET PROJECT

OVERZICHT

HALL OF FAME

ONDERWIJSPRIJS

OOSTDUINKERKE

HOOGTEPUNTEN


IK WIL BEROEMD WORDEN

‘Onderwijs moet aansluiten bij de belevingswereld van kinderen’: een veel gehoorde uitspraak, maar in muzieklessen weinig in praktijk omgezet. Popmuziek is de dagelijkse belevingswereld van zeer veel kinderen. Dat betekent dat je als muziekleraar deze muzieksoort als uitgangspunt moet nemen voor je lessen. Het leggen van een logische verbinding met wat kinderen bezighoudt èn waar ze honderden euro’s aan spenderen, dat lukt je niet door hen een keer per maand discjockey te laten spelen, maar door fundamenteel met popmuziek in al zijn facetten aan ’t werk te gaan. De voornaamste en vaak enige kennismaking met muziek bestaat voor hen uit een doorlopende confrontatie met populaire popzenders van jongs af aan. De glamour en glitter van de artiestenwereld zijn elementen waaraan ze zich koesteren, in de hoop zelf ooit eens nummer 1 te staan. Muziek wordt zo een droom, een vlucht uit de werkelijkheid. 

Het Popproject kan een uitstekend middel zijn om verschillende doelstellingen te bereiken. Immers, het werken aan een ‘product’ zorgt voor een gerichte belangstelling; en leerlingen die zelf foto’s, geluids- of video-opnames maken, leren de media van een andere kant kennen.
Door het integrale en het veelzijdige karakter van het project en door het feit dat iedere leerling vanuit zijn of haar functie betrokken en verantwoordelijk is voor een deel van het eindproduct, zijn er voor alle leerlingen mogelijkheden geweest om zich zelf waar te maken. Ik hoop dat ik door middel van dit project een bijdrage heb mogen leveren zodat leerlingen mogen opgroeien tot gelukkige en evenwichtige mensen.

 


Vaardigheden
Eén van de vaardigheden is het zelfstandig leren werken en studeren. Met de aangeboden werkwijze kunnen uw leerlingen zich deze vaardigheid op een aantrekkelijke manier eigen maken. U geeft ze dus de juiste kennis én vaardigheden mee voor hun aandeel van een succesvol verloop van het project.


Samenvatting

Het Popproject laat de leerlingen het volledige traject doorlopen van de productie van een popsong, van het eerste idee tot en met de    piraterij van de mogelijke hit toe. Aan het begin van het project solliciteren de leerlingen per klas  naar de functies van journalist, decorontwerper, manager, producer, kapster, platenbaas enzovoorts. Alle posities in een platenmaatschappij worden op die manier bezet.

Per klas ontstaan vervolgens acht werkgroepen. Als alle klassen hun productie klaar hebben, wordt het eindresultaat via showcases, live optredens en videoclips aangeboden aan de school. Alle leerlingen krijgen de kans om een hitparade samen te stellen. De klas met de meeste voorkeur stemmen wint het project. En staat dus nummer één in de hitparade.

Workshops
Bij een dergelijk project is het eindproduct erg belangrijk. Wil men de muziekindustrie zo nauwkeurig nabootsen, dan moet het eindproduct herkenbaar zijn, dat wil zeggen, in sound en beeld overeenkomen met wat jongeren dagelijks op radio en televisie horen en zien. Het PoProject kent een groot en veelzijdig aanbod aan gastlessen & workshops. Jonge, professionele en inspirerende docenten, artiesten, en andere creatieven uit de diverse vakgebieden van populaire cultuur (waaronder dans, mode, multimedia, film & video, beeldende kunst, vormgeving, fotografie) bij het project te betrekken


Vooraf
Sceptici zullen zich afvragen, wat dit allemaal te maken heeft met muzikale vorming. Video, camera, regisseur, promotie, sollicitatie, make-up enzovoorts verwijzen niet direct naar de muziekles. Toch is dit project een belangrijk aspect van de muzikale vorming. Het gaat dan wel niet alleen om het maken van muziek, maar ook om de wijze waarop muziek gebruikt wordt: de invloed van de muziekindustrie, die een simpel melodietje en tekst tot een hit maakt, de machinaties van producers, arrangeurs, label-managers, pluggers om een muzikaal product aan de man te brengen. Het is een taak van de muzikale vorming om het spel der machten rondom muziek voor jongeren inzichtelijk te maken. Het Popproject is één groot rollenspel waarin alle facetten van de muziekindustrie aan bod komen. Iedere leerling is vanuit zijn of haar functie betrokken en verantwoordelijk voor een deel van het eindproduct. Het is een integraal project waar niet alleen muzikale vormingselementen inzitten, maar evenzeer dramatische vorming, beeldende vorming, audiovisuele vorming, taalvorming, maatschappijleer

Integraal

Het is een integraal project waar niet alleen muzikale vormingselementen inzitten, Het biedt de mogelijkheid om binnen de school dwarsverbanden te leggen met andere onderwijsdisciplines zoals (vreemde) talen, de creatieve vakken, (moderne) geschiedenis, maatschappijleer of techniek. Verder is er de optie het PoPproject te integreren binnen een vakoverstijgend schoolbreed project, waarbij leerlingen actief betrokken worden in de organisatie en praktische aspecten van een (school)festival, concert of evenement

Motivatie 

is dé sleutel voor een succesvol verloop van het PoPproject . Uitdagende leermiddelen die aansluiten bij de belevingswereld van de leerling bevorderen de motivatie. Bij het Popproject bent u daarvoor aan het goede adres. Met deze methode biedt u eigentijds, kwalitatief goed onderwijs dat leerlingen boeit. U geeft ze goede bagage en vaardigheden mee voor hun toekomst.

Leermiddelen

Met het PoPproject krijgt u als docent de beste leermiddelen met gemotiveerde leerlingen als resultaat. Maar dat is niet alles. Met goede ondersteuning op het juiste moment nemen we u heel wat werk uit handen. Bijvoorbeeld door uitgebreid docentenmateriaal en workshops.



E-mailen
Bellen
Map
Info