IK WIL BEROEMD WORDEN
‘Onderwijs moet aansluiten bij de belevingswereld van kinderen’: een veel gehoorde uitspraak, maar in muzieklessen weinig in praktijk omgezet. Popmuziek is de dagelijkse belevingswereld van zeer veel kinderen. Dat betekent dat je als muziekleraar deze muzieksoort als uitgangspunt moet nemen voor je lessen. Het leggen van een logische verbinding met wat kinderen bezighoudt èn waar ze honderden euro’s aan spenderen, dat lukt je niet door hen een keer per maand discjockey te laten spelen, maar door fundamenteel met popmuziek in al zijn facetten aan ’t werk te gaan. De voornaamste en vaak enige kennismaking met muziek bestaat voor hen uit een doorlopende confrontatie met populaire popzenders van jongs af aan. De glamour en glitter van de artiestenwereld zijn elementen waaraan ze zich koesteren, in de hoop zelf ooit eens nummer 1 te staan. Muziek wordt zo een droom, een vlucht uit de werkelijkheid.
Het Popproject kan een uitstekend middel zijn om verschillende doelstellingen te bereiken. Immers, het werken aan een ‘product’ zorgt voor een gerichte belangstelling; en leerlingen die zelf foto’s, geluids- of video-opnames maken, leren de media van een andere kant kennen.
Door het integrale en het veelzijdige karakter van het project en door het feit dat iedere leerling vanuit zijn of haar functie betrokken en verantwoordelijk is voor een deel van het eindproduct, zijn er voor alle leerlingen mogelijkheden geweest om zich zelf waar te maken. Ik hoop dat ik door middel van dit project een bijdrage heb mogen leveren zodat leerlingen mogen opgroeien tot gelukkige en evenwichtige mensen.
Vaardigheden | Samenvatting Het Popproject laat de leerlingen het volledige traject doorlopen van de productie van een popsong, van het eerste idee tot en met de piraterij van de mogelijke hit toe. Aan het begin van het project solliciteren de leerlingen per klas naar de functies van journalist, decorontwerper, manager, producer, kapster, platenbaas enzovoorts. Alle posities in een platenmaatschappij worden op die manier bezet. Per klas ontstaan vervolgens acht werkgroepen. Als alle klassen hun productie klaar hebben, wordt het eindresultaat via showcases, live optredens en videoclips aangeboden aan de school. Alle leerlingen krijgen de kans om een hitparade samen te stellen. De klas met de meeste voorkeur stemmen wint het project. En staat dus nummer één in de hitparade. |
Workshops | |
Vooraf | Integraal Het is een integraal project waar niet alleen muzikale vormingselementen inzitten, Het biedt de mogelijkheid om binnen de school dwarsverbanden te leggen met andere onderwijsdisciplines zoals (vreemde) talen, de creatieve vakken, (moderne) geschiedenis, maatschappijleer of techniek. Verder is er de optie het PoPproject te integreren binnen een vakoverstijgend schoolbreed project, waarbij leerlingen actief betrokken worden in de organisatie en praktische aspecten van een (school)festival, concert of evenement Motivatie is dé sleutel voor een succesvol verloop van het PoPproject . Uitdagende leermiddelen die aansluiten bij de belevingswereld van de leerling bevorderen de motivatie. Bij het Popproject bent u daarvoor aan het goede adres. Met deze methode biedt u eigentijds, kwalitatief goed onderwijs dat leerlingen boeit. U geeft ze goede bagage en vaardigheden mee voor hun toekomst. Leermiddelen Met het PoPproject krijgt u als docent de beste leermiddelen met gemotiveerde leerlingen als resultaat. Maar dat is niet alles. Met goede ondersteuning op het juiste moment nemen we u heel wat werk uit handen. Bijvoorbeeld door uitgebreid docentenmateriaal en workshops. |